Ron-en-Anja.reismee.nl

Baddeck

Na 2 nachtjes moesten we ons huuske helaas al weer achter ons laten om naar Baddeck te rijden. Zoals merendeels gebruikelijk op een rijdag was het weer aan de grijze kant. Prima weer om bij St. Ann's het Gaelic College of Celtic Arts and Crafts te bezoeken. Dit museum vertelt de tocht van de Schotten naar Canada, waarvan een aantal uiteindelijk na een barre tocht in Australie en Nieuw-Zeeland belandden o.l.v. Norman MacLeod. Na dit museum zijn we doorgereden naar Baddeck . Dit is een plaats met 1500 inwoners aan de oever van het Bras d'Or Meer en dit stadje heeft de zeilsport hoog in het vaandel staan. Maar Baddeck is ook de plaats waar Alexander Graham Bell (de uitvinder van o.a. de telefoon) de laatste 37 jaar van zijn leven de zomer doorbracht op het landgoed Beinn Breagh. Het aan hem gewijde museum toont omvangrijke collectie's foto's, persoonlijke bezittingen en tal van uitvindingen waaronder een replica van de draagvleugelboot HD-4 die in 1919 een wereldsnelheidsrecord wist te vestigen van 110 km/ uur. Omdat we voor vandaag om 2 uur een tripje met de zeilboot Amoebe op ons schema hadden staan besloten we vanochtend redelijk dicht bij huis te blijven en naar het Highland Village museum in Iona te gaan. Dit is een openlucht museum dat demonstraties geeft van dag-tot-dag aktiviteiten van de eerste Schotse kolonisten. Erg leuk, ware het niet dat er 8 bussen met mensen van cruise schepen arriveerden 5 minuten na onze aankomst en helaas niet de aanbevolen route liepen maar boven werden afgezet met de bus en binnen no time het hele gebied hadden bevolkt. Niet om vrolijk van te worden. Vooral ook omdat ze alleen maar even ergens naar binnen liepen en de mensen niet hun verhaal lieten doen maar dus wel overal liepen. Al met al hebben we toch wel een aardig idee gekregen en we hadden heerlijk weer (zonnig en rond de 19 graden). We waren op tijd terug in Baddeck en hadden nog gelegenheid om buiten op een terras te lunchen voordat we op de zeilboot stapten. Inmiddels was het weer veranderd en er was aardig wat wind gekomen. De jassen moesten dus wel aan. Je kon het dus wel echt een zeil-ervaring noemen. Helaas hebben we maar 1 bald eagle gezien maar het was absoluut een leuk tripje. We hebben weer vroeg gedineerd in hetzelfde restaurant van gisteravond. De Canadezen eten extreem vroeg (vanaf 17:00 uur) en een 'voor het diner borrel' kennen ze niet echt. Je moet ze er echt op wijzen dat je eerst rustig een drankje wilt drinken en dan pas je eten wilt bestellen. Maar meestal sta je na een uur na het bestellen toch al weer buiten. Morgenochtend checken we weer uit bij deze gezellige B&B die ook gelijk gallerie is. Omdat je hier tegen het einde van het seizoen aanloopt (na half oktober sluit de boel hier op Cape Breton tot mei/juni volgend jaar) hebben ze uitgebreid tijd voor een praatje. Je moet dus zeker geen haast hebben. Morgen rijden we door naar Louisbourg, ook een national historic site. Hier lijkt een stukje Frankrijk van de Nieuwe Wereld uit het begin van de 18e eeuw te zijn herrezen. Hierover de momende dagen dus meer.

Els de Haas

Hier in België schijnt een heerlijk herfstzonnetje, windstil, net mijn hondje uitgelaten, kopje kof en dan jullie uitgebreide verslag lezen.............wat een heerlijk begin van de dag.
Grappig om te lezen dat ook jullie in den vreemde veel musea bezoeken........ik heb vaker het Louvre bezocht dan het Rijksmuseum!
Ik ben benieuwd hoe frans Louisbourg is.
Bestel alvast maar een stokbroodje.