Ron-en-Anja.reismee.nl

Uitgestorven

Na het relatief 'bruisende' Baddeck reden we gisteren rond het middaguur Louisbourg binnen. We schrokken wel even want het zag er verlaten uit, museum gesloten, een aantal restaurants al dicht, bijna niemand te zien. We vonden 1 restaurantje waar we konden lunchen maar ze hadden geen krab of kreeft meer dus de lekkere crabcakes voor lunch zat er niet in. We vroegen of ze nog de enige open waren en dat waren ze samen met de Lobster Kettle maar ze vertelde er ook direkt bij dat ze alleen 's avonds nog open zouden zijn voor diner en vandaag (zaterdag) een lunchbuffet zouden hebben ter afsluiting van het seizoen. De eigenaar van onze B&B was niet zo gelukkig met dit bericht want dit weekend zou hij vol zitten vanwege de Keltische festiviteiten die dit weekend gaan beginnen op Cape Breton. Dit betekent dus dat alle gasten naar de Lobster Kettle moeten. Wij besloten gister na het diner bij de Grubstake gelijk even bij de L.K. langs te lopen om voor vanavond een tafeltje te reserveren. Aan deze kant van het eiland is het een stuk frisser en er stond gisteren een hoop wind. We besloten nog wel even een wandeling bij de vuurtoren te maken maar het was eigenlijk voor het eerst deze vakantie dat we besloten om onze jas aan te doen omdat de fleece te fris zou zijn (de tripjes op de boot natuurlijk niet meegerekend). Na het ontbijt zijn we naar het fort Louisbourg gereden. Natuurlijk waren er hier ook bussen maar we hadden ons er al een beetje op ingesteld en het terrein was groot genoeg om er niet veel last van te hebben. Ook hier merkte je dat het aan het einde van het seizoen begon te raken want er liepen niet zo heel veel mensen meer rond in 18e eeuwse kostuums en veel panden waren dicht waaronder helaas de bakker waar je volgens de verhalen heel stevig brood kon kopen. Louisbourg werd tussen 1700/1720 door de Fransen gesticht en concurreerde als belangrijk handelscentrum en grote vissershaven met Boston en New York. Bovendien was het de belangrijkste militaire basis van Frankrijk in de Nieuwe Wereld. In 1745 werden ze door de puriteinse inwoners van New England ingenomen. In 1760 is de stad tot op de grondvesten afgebroken. In 1961 heeft de Canadese regering besloten Louisbourg opnieuw op te bouwen en tot op heden is 1/3 gerestaureerd. Ze hebben dus nog wat te doen. Vanmiddag zijn we op zoek gegaan naar een tankstation en een ATM. Beide missies zijn volbracht dus we kunnen morgen weer met een gerust hart op weg naar ons volgende onderkomen in Wolfville. Inmiddels druppelen alle nieuwe gasten binnen. We hebben nog kans gezien de legpuzzel af te maken waaraan we gisteravond begonnen waren. Nu kunnen de andere gasten zich eraan wagen. Nu op onze kamer even gezellig borrelen en om half 7 naar het restaurant. Hopelijk kunnen we nog een keertje kreeft eten.

Els de Haas

Geen wereldstad, Louisbourg, maar wel een Franse sfeer?
Leuk al die B&B's, op de fonnefooi of gepland?

Anja

Nee helemaal niets van terug te vinden, van die Franse sfeer. Geen fatsoenlijke baguette gevonden :-). In dit gat hebben ze niet eens een bakker.
B&B's zoeken gaat prima ter plekke met booking. Overal hebben ze wel wifi dus dat werkt prima.

Sandra Hartman

Volgende keer misschien toch een paar weken vroeger op vakantie gaan want het is natuurlijk wel jammer als er al zoveel dicht gaat of is ! Maar aan de andere kant is het wel lekker rustig en kan je alles goed bekijken, mits dat er niet te veel Chinezen rondlopen! Ha ha maar die zijn jullie toch nog wel gewend ? En die baquette moet je maar weer thuis eten. De natuur is mooi daar.

Anja

Nee deze tijd kunnen we absoluut aanbevelen. De kleuren zijn werkelijk schitterend in deze tijd van het jaar.

Yvonne de Haas

Anja, geniet maar van de rust en de mooie herfstkleuren. Past prima bij de verstilde omgeving. Dat kom je niet veel meer tegen.

Het biertje is zeker apart. Lever je het 'flesje' weer in of gooien ze dat weg?